keskiviikko 28. lokakuuta 2009

Identiteettikriisi, tammikuu 2009

lauantaina 31. tammikuuta 2009
Muumi-mamman identiteettikriisi




Liittyessäni Byki:n kielikouluun kohtasi minua harmillinen identiteettikriisi. Että voikin pieni asia paisua suureksi, etsiessäni riittävän pientä, alle 200 pikselin ikonia, eli web-hahmoa itselleni. Uskon, että jokaiselle naiselle on erityisen tärkeää säilyttää oma tietty identiteetti, minkä on omaksunut itselleen. Voi kuvitella samaistuvansa vaikkapa perhoseen ja saakin ikonikseen kärpäsen tai muun lentävän ötökän. Ikonihahmokseni Googlen kuvista valitsin Muumi-mamman, miksi mutkattomaksi ja avuliaaksi äitihahmoksi tunnen itseni, paitsi tänään. Googlessa Muumi-mamman kuvia olikin paljon. Kriisin ainekset oli koossa kun jouduin hylkäämään kuvat, koska niissä oli liikaa pikseleitä, eikä kuvansiirto onnistunut. Olin kekselijäs, ja yritin siirtää kuvallisesta kahvikupista muumin kuvaa ikonikseni. Täysi kriisini puhkesi kun typerä ohjelma ei ymmärtänyt käskyäni.
Lopuksi kielikurssin ikonikseni kopioitui KAHVIKUPPI ! Niin ikään kielikurssin muut opiskelijat voisivat kommunikoida minun, TYPERÄN kahvikupin kanssa. Vaikka usein juon kahvia päätteeni ääressä, ja olen kaatanutkin kahvia koneeseeni, en halua olla kahvikuppi ! Muumi-mamman äidillinen identiteettini säröili pahoin, olin kiukkuinen, en käynyt kaupassa, enkä tehnyt ruokaa lapsilleni. Yritin kaikin keinoin ja kuvankäsittelyohjelmin päästä eroon kahvikuppi-identiteetistäni. Vihdoin viimein onnistuin vaihtamaan ikoinini Mamma-hahmoon, jättämällä kuvankäsittelyohjelman kokonaan pois operaatiosta. Vasta kun olin päässyt eroon kahvikupista ja saanut muodonmuutokseni aikaiseksi, sain tehdyksi ruokaa nälkäisille lapsilleni.
Jälkiviisaus: Tämän laatuiseen identiteetikriisiin voi odottaa myötätuntoa ainoastaan muilta kuvankäsittelyongelmiin sotkeutuneilta bloggareilta.
Olen siis tänään onnistunut kirjautumaan Byki-kansainväliseen kielikouluun turkinkielen opiskelijaksi, os: http://www.byki.com/ Opiskelen koulussa nimimerkillä Kariitta, mikä on toinen etunimeni. Henkilökohtainen ikonini on tuo Muumi-rouva mustalla taustalla, ei kahvikuppi !
Lähettänyt Annu klo 6:01 2 kommenttia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

kiva kuulla, jos aihe kiinnostaa sinuakin,