keskiviikko 28. lokakuuta 2009

lauantaina 8. elokuuta 2009
5 poikaa, yksi tyttö, kaksi vanhusta ja minä

Elokuun loma Haapsalussa

Tällä porukalla, johon lukeutui siskoni lapset Annika 14v, Janne 15v, Lassen kaverit, Samppa 16v, Jussi 15v ja omat pojat Juho 13v ja Lasse 15v, matkasimme viikoksi tänne Viroon Haapsaluun kesäloman viimeiseksi viikoksi. Lassen ja koulukavereitten tiet eroaa alkavana syksynä. Peruskoulu on käyty ja osa kavereista jatkaa amiksessa, osa Lohjan Lukiossa ym lähiseudulla.

Reissussa Viron mökillä olemme 2 autolla. Nuorison kaitsijoita ovat myös Tane vaari ja äitini Tepa. He ovat 77 ja 78 vuotiaita. Serkuksille mummo ja vaari ovat läheisiä. Vaari tekeee hyvää puuroa, joskin pääsääntöisesti hän hoitaa huonosti liikkuvaa mummoa.

Pojat heräsi klo 14, kun sisko heitti hämähäkin sänkyyn

Täällä on tarkoitus ottaa lomasta irti yhdessäolemisen hauskuus. Kaverit ovat tärkeitä. Poikien on määrä asua Saunjan mökissä, me muut kerrostalossa Haapsalussa. Torstai yönä saavuimme Viking Linen laivalla Tallinnan satamaan klo 12.00. Autokannen sillan kiinnittäminen kesti tunnin, ja viiveestä johtuen olimme Haapsalussa perillä vasta 3 aikaan yöllä. Matkan Tallinasta Haapsaluun ajoimme täyden kuun valossa, kesäyössä. Saunjan mökillä oli vastassa ihmisen korkuinen väike hernes pelto, mikä onneksi lakosi matalaksi autolla yli ajettaessa, kuten ennenkin. Vieraat pojat ihmettelivät pellon niittämistämme.

Pojat eivät halunneet uimaan, eivät kauppoihin, eivätkä voimamieskisoihin. (Kisoissa Viron urhot veti perässään junakiskoilla 3 tavaravaunua) Pojille riittää kun saavat olla keskenään ja valvoa yöt mökillä. Autotallista ehjiä pyöriä löytyi kolme. Pyörillä ajettiin kaupungille ja pitsalle illalla. Muut ajoivat pyörillä, aina yksi pojista juoksi perässä, ja vuoroa vaihdettiin. Annika kuuluu mummon ja vaarin leiriin. Myös Juho viihtyy meidän aikuisten mukana. Eilen saatoin Sampan ja Jussin bussiasemalle, mistä he matkaavat Tallinnaan 6 laivaan ja kotiin Suomeen. Täällä myös syötiin kakkua mummon synttäreitten merkeissä, koko porukka. Tänään autosta raahattiin Suomesta tuotu vanha telkkari mökin yläkertaan.

Mistäs näitä rikkaruohoja on ilmestynyt ?

Aamuyön performanssi

Lauantaiyönä kello 5 kerrostalomme pihassa ja alhaalla naapurissa oli lystikäs näytelmä; ensin koko yön kuului kovaäänistä seurustelua viroksi, koiran haukuntaa ja pisteenä päälle, huutoa ja räyhäämistä, venäjäksi. Ikäiseni mamma hoippui humalassa pihassamme, huusi täyttä kurkkua päin alakerran ikkunaa. Rouva oli vihainen ja närkästynyt. Ikkunasta vastattiin ja huudettiin takaisin. Kun pistin pääni ikkunasta ulos, oli muidenkin asukkaiden päät ulkona samanaikaisesti.

Haapsalussa Postikadulla

Siuntiossa kotona elämä on rauhallista, kuten täälläkin. Välikohtaus oli hauska performanssi. Esitys ei pätkääkään haitannut untani. Venäläiset elävät tunteella, sen saimme jälleen kokea.